L'Emili Teixidor repetia reiteradament a les seves xerrades que llegir literatura era cabdal per a educar les emocions. Reivindicava la lectura com a escola de vida, com una activitat que enriqueix la nostra humanitat.
El que ell afirmava ara ho confirma un estudi de la The New School for Social Research de Nova York, que publica la revista Science i que ha estat ressenyat en un interessant article de David Bueno al diari Ara. Sembla que la causa d'aquest benefici es troba en la necessitat que tenim quan llegim d'imaginar personatges, ambients; d'interpretar els matisos de les construccions sintàctiques més complexes, els significats que introdueixen les paraules. Les conclusions de l'estudi és que "la lectura de bones obres literàries de ficció incrementa la capacitat que tenim de captar els estats mentals dels altres", és a dir, l'empatia. Tanmateix l'estudi conclou -a partir d'uns tests que es van passar- que la millora és puntual. I aquí ve la importància de la segona conclusió: la conveniència de mantenir amb regularitat uns hàbits lectors que permetin consolidar amb el temps aquesta millora que l'estudi apunta.
Potser l'estudi no és especialment novedós en les seves conclusions. Els apòstols de la lectura ja fa temps que estan convençuts de les seves conclusions, però està bé que un estudi quantifiqui millores i certifiqui el que ja es creia.
Potser la lectura ens forma, i en el millor sentit del verb, també ens deforma.
ResponEliminaFita