dilluns, 3 de juny del 2013

Entre els lectors i jo

Josep M. Espinàs
Entre els lectors i jo
Barcelona: Edicions La Campana, 2011
195 pp.
ISBN: 978-84-96735-62-0

Josep M. Espinàs és un autor molt llegit. Té la virtut d'expressar-se amb claredat i d'arribar a la gent. La gent el llegeix perquè l'entén, el sent proper i parla de coses que identifiques amb facilitat. 
L'article diari a la premsa durant trenta-set anys ininterrompudament l'ha ajudat a fer-se present, familiar, pròxim. Un element de quotidianitat que forma part de la vida de moltes persones. 
I fruit d'aquesta presència ha rebut un munt de cartes de tota mena. D'això va aquest llibre (em resulta fascinant la facilitat amb que el Sr Espinàs troba idees per a fer nous llibres), de com se li han adreçat els lectors. 
El Josep M. Espinàs, tot i la voluntat de resultar proper i accessible, té clars quins són els límits del seu ofici. És persona discreta, educada i que sempre fa gala del que reclama una mínima cortesia; però no se sent obligat a respondre totes les cartes que li adrecen, ni a concedir favors que s'extralimiten del que correspon a la seva tasca (com llegir obres d'autors novells o fer judicis de valor sobre els escrits d'altri). M'han entendrit cartes que reflecteixen el que els seus articles han representat per a moltes persones ("l'article de l'Espinàs"), perquè també és el que jo he experimentat com a lector de l'AVUI durant molts anys. I em sento retratat quan parla dels seguidors "tímids", d'aquells que reconeixen algú conegut prop d'ells, però que no gosen dir-li res per una barreja de timidesa, respecte i ganes de no voler molestar. Sempre m'ha semblat que si algú va a un restaurant o un teatre hi va per menjar tranquil·lament o veure una obra de teatre i no per aguantar interpel·lacions no desitjades. 
Una vegada més, Josep M. Espinàs parla del seu ofici, de com el veu, de com el sent, dels significats de les paraules, de la relació que ha mantingut i manté amb els seus lectors, de com és ell i de com es veu. Com sempre en el seu cas hi he trobat reflexions d'allò més interessants que m'han fet aturar a pensar i que en molts casos he compartit. 
Un llibre resulta atractiu quan es fa llegir i fa afirmacions que no deixen indiferent.  I aquest ho aconsegueix. 

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada